Emelie.

Denna låt skrev min morbror till mig när jag föddes

Emelie, du lever nu, du finns hos oss
du ska leva länge till
Emelie, ett sommarbarn i solens garn
ska du lära allt du vill

Dina läppar ska dricka eld för att lära sig liv
och du ska måla alla sinnen i din dröm
Dina fingrar ska smeka guld ur hemligt fördriv
och du får inte nog förrän mysteriet tappat sin söm

Emelie, när du ger och tar, ska din mor och far
spara skratt och torka tårar
men, Emelie, allt är inte ljus, det finns ett annat hus
som är fullt av galna dårar

och Dom mörkermän ska skrämma dig dom som
slår och har ihjäl
som taggtråd ska dom riva i ditt bröst
men hos alla oss som älskar dig finns en fristad
där du kan sova lugnt och amma tryggt din tröst

Emelie, ur ditt varma land ska du räcka en hand
du ska resa dig och brinna
Emelie, en framtid svår, när du är tjugo år
ska du klä dig som en kvinna

Emelie, vart det bär, så står jag här
och jag ska göra allt jag kan
Emelie, på vår jord, finns många ord
ett är kvinna, ett annat är man

och vart du strävar och vart du går ska en värmande vind
av honung befrukta dina andetag
Folk pratar brett om gud och flärd men dom målar dig blind
för det är du och ingen annan som gör din dag - till ett leende

Emelie, du lever nu, du finns hos oss
du ska leva länge till - Emelie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback